• 91612344567(98+)
  • اهواز،کیان آباد،خیابان28
شرکت میگ

شرکت میگ

یکی از شرکت های مطرح در تولید هواگرد و جنگنده های دنیا شرکت میگ (MiG) میباشدشرکت میگ در دوران طلایی خود را در زمان حیات اتحاد جماهیر شوروی سابق و جنگ سرد و رقابت تسلیحاتی بین شوروی و امریکا داشت و این شرکت و رفیب دیرینه خود شرکت سوخو عمده هواگرد های نیروی هوایی شوروی و متحدان خود را عرضه میکرد و ما در این مقاله قصد اشنایی شما با شرکت میگ داریم و تاریخچه این شرکت هوافضا به دو بخش اصلی زیر تقسیم میشود 
۱. دوران شوروی (1939–1991)
۲. دوران روسیه مدرن (1991 تا امروز)

 


🏭 بخش اول: دوران حیات اتحاد جماهیر شوروی (1939–1991)

🔹 پیدایش و دوران جنگ جهانی دوم

  • شرکت میگ در دسامبر 1939 توسط آرتیوم میکویان و میخائیل گورویچ در مسکو  پایتخت شوروی تأسیس شد.
  • نخستین هواپیمای طراحی‌شده، MiG-1 بود، که در سال 1940 پرواز کرد. سپس نسخه بهبود یافتهٔ آن، MiG-3، در جنگ جهانی دوم استفاده شد.
  • در جنگ جهانی دوم، میگ تمرکز اصلی بر جنگنده‌های ارتفاع بالا داشت. حدود ۳۲۰۰ فروند MiG-3 در طول جنگ ساخته شد.

🔹 دوران طلایی و جنگ سرد

پس از جنگ جهانی دوم، با آغاز جنگ سرد، میگ به یکی از مهم‌ترین نمادهای صنعتی-نظامی شوروی تبدیل شد.

تولید و صادرات:

  • از دههٔ ۱۹۵۰ تا پایان شوروی، بیش از ۴۵٬۰۰۰ فروند هواپیمای میگ ساخته شد.
  • در اوج فعالیت این شرکت در  (دهه ۱۹۶۰–۱۹۷۰)، سالانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ فروند جنگنده میگ تولید می‌شد.
  • حدود ۶۰٪ صادرات تسلیحاتی هوایی شوروی را جنگنده‌های میگ تشکیل می‌دادند.

کشورهای واردکننده در دوران شوروی:

بیش از ۵۰ کشور از میگ استفاده کردند، از جمله:
ایران (پیش از انقلاب از میگ-۱۹ و پس از انقلاب از میگ-۲۹)، چین، کره شمالی، ویتنام، کوبا، مصر، سوریه، عراق، هند، لیبی و کشورهای عضو پیمان ورشو (لهستان، آلمان شرقی، بلغارستان و غیره).


🔹 نقش اقتصادی (در مقیاس شوروی)

اگرچه شوروی نظام سرمایه‌داری نداشت و  نظام ان اقتصاد دولتی بود و «درآمد شرکت‌ها» مفهوم مستقیم نداشت، اما می‌توان برآورد کرد که:

  • میگ سهمی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل تولید صنعتی نظامی هوایی شوروی داشت.
  • در دهه ۱۹۸۰، تخمین زده می‌شود که صادرات میگ‌ها برای شوروی سالانه معادل ۳ تا ۵ میلیارد دلار درآمد ارزی به همراه داشته باشد (بر اساس ارزش دلار آن زمان).

 بخش دوم:  پس از فروپاشی شوروی دوران روسیه مدرن (1991 تا امروز)

🔹 پس از فروپاشی شوروی

با فروپاشی شوروی درسال ۱۹۹۱، بودجه نظامی روسیه  به دلیل مشکلات مالی بعد از فروپاشی شوروی شدیداً کاهش یافت و تقاضا برای جنگنده‌های جدید کم شد.
میگ که زمانی دارای ده‌ها هزار کارگر بود، در دهه ۹۰ با کاهش نیرو و تولید روبه‌رو شد.
در این زمان شرکت سوخو (Sukhoi) رقیب میگ شد و جایگاه برتر را در بازار جهانی به دست آورد.


🔹 ادغام و وضعیت اقتصادی

در سال 2006، دولت روسیه برای حفظ صنعت هوایی، و جلوگیری از ورشکستگی  شرکت‌های اصلی از جمله میگ، سوخو، یاک و ایلیوشین را در مجموعهٔ دولتی
United Aircraft Corporation (UAC) ادغام کرد.

میگ اکنون یکی از زیرمجموعه‌های UAC است و در حوزهٔ جنگنده‌های سبک و چندمنظوره فعالیت می‌کند.


🔹 تولیدات و صادرات پس از 1991

میزان تولید:

  • از 1991 تا 2025، تخمین زده می‌شود حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ فروند جنگنده میگ (عمدتاً MiG-29 و MiG-31 و مدل‌های مشتق آن) تولید شده باشد.
  • تولید سالانه کنونی در حدود ۲۰ تا ۴۰ فروند است (بسته به سفارش‌های صادراتی).

صادرات:

مهم‌ترین مشتریان در دوران روسیه مدرن:

  • هند 🇮🇳 (MiG-29K برای ناو هواپیمابر)
  • الجزایر 🇩🇿
  • مصر 🇪🇬
  • سوریه 🇸🇾
  • ایران 🇮🇷 (برای قطعات و ارتقاء MiG-29)
  • صربستان 🇷🇸

درآمد صادراتی سالانه‌ی میگ در دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ حدود ۵۰۰ میلیون تا ۱.۵ میلیارد دلار بوده است.


🔹 وضعیت فعلی (دهه ۲۰۲۰–۲۰۲۵)

  • پروژه اصلی میگ، MiG-35 است؛ نسخه ارتقایافتهٔ MiG-29 با فناوری‌های نسل 4++ (رادار AESA، سامانه‌های دیجیتال).
  • در کنار آن، میگ در حال کار بر روی پروژه‌های تحقیقاتی نسل پنجم، از جمله طرح مفهومی MiG-41 (رهگیر مافوق صوت آینده) است.
  • با وجود این، بودجه و سفارش‌های نظامی به شدت به سمت سوخو (Su-30, Su-35, Su-57) متمرکز شده‌اند.
  • امروزه میگ در مقایسه با دوران شوروی، حدود ۱۰٪ از بازار هوایی نظامی روسیه را در اختیار دارد. که به نسبت زمان شوروی این رقم پایین تر است در

🔹 برآورد اقتصادی کلی

شاخص دوران شوروی دوران روسیه مدرن
تولید کل ≈ 45,000 فروند ≈ 2,000 فروند
صادرات به کشورها >50 کشور ~15 کشور
سهم از GDP نظامی ~10–15٪ از صنعت هوایی شوروی <10٪ از صنعت هوایی روسیه
درآمد ارزی سالانه تا 5 میلیارد دلار (دهه 80) 0.5–1.5 میلیارد دلار (دهه 2010)
کارمندان حدود 100,000 نفر در اوج حدود 10,000 نفر امروزه

📊 جمع‌بندی کلی

مورد دوران شوروی روسیه امروز
نقش استراتژیک ستون فقرات نیروی هوایی بلوک شرق نقش فرعی در کنار سوخو
فناوری پیشرو در طراحی جت‌های مافوق صوت تمرکز بر به‌روزرسانی مدل‌های قدیمی
صادرات گسترده، در سطح جهانی محدود به چند کشور متحد
تأثیر اقتصادی یکی از نمادهای صنعتی و نظامی شوروی شرکت دولتی کوچک‌تر با فعالیت محدود

در کل شرکت میگ همکنون مشکلات مالی شدیدی دارد و تقریبا هیچ سفارش خارجی هم اکنون ندارد و تنها سفارش ساخت 6 فروند میگ 35 را از روسیه دریافت کرده که این یک رکود اقتصادی بزرگ نسبت به رقیب میگ یعنی سوخو است

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های ما


https://qazvinair.ir/wp-content/uploads/2020/10/0_.png
نیروگاه غرب کارون

نیروگاه غرب کارون

نیروگاه غرب کارون به ظرفیت 520 مگاوات شامل دو واحد بخار و یک واحد گاز MAP 2A  در ۵۲ کیلومتری جنوب غربی اهواز واقع شده است. کارفرمای این نیروگاه ...

نیروگاه‌های سراوان

نیروگاه‌های سراوان

دو نیروگاه سراوان، انتقال نوشهر به سراوان و انتقال بهشهر به سراوان، هر کدام شامل یک واحد گازی به ظرفیت 25 مگاوات با توربین MGT30 در شهر سراوان واقع ...

بخش بخار نیروگاه عسلویه

بخش بخار نیروگاه عسلویه

نیروگاه عسلویه با ظرفیت ۴۸۰ مگاوات، شامل سه واحد بخار E type در منطقه عسلویه در استان بوشهر واقع شده است. کارفرمای این نیروگاه شرکت تولید برق عسلویه مپنا ...

نیروگاه رمیله

نیروگاه رمیله

نیروگاه رمیله به ظرفیت 3156 مگاوات، شامل 12واحد گازی و 6 واحد بخار MAP 2B (E type)  در حوالی شهر بصره در عراق واقع شده است. کارفرمای این نیروگاه ...

ارتباط با ما


https://qazvinair.ir/wp-content/uploads/2020/10/0_.png

شماره تماس

9161234567(98+)

آدرس

اهواز: کیان اباد ,خیابان28شرقی,پلاک12

پست الکترونیک

info@themento.com