هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هدف از این مقاله آشنایی شما با نقش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درجنگ ۸ ساله ایران و عرا و بازتاب رشادتهای بزرگواران و خلبانان دلیر ایرانی در جنگ تحمیلی است. مقصود از ارائه این مطالب، بههیچوجه تشویق به خشونت یا ترغیب به استفاده از سلاح نیست؛ تمامی مطالب برگرفته از گفتهها و شنیدههای معتبر از بزرگواران خلبانان و افسران، راویان مستند و کتابهای مرتبط است. قصد صرفاً ثبت تاریخی، پاسداشت یاد و انتقال تجربه به نسلهای بعدی است.
اگرچه تاریخ رسمی آغاز جنگ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ ثبت شده، درگیریهای مرزی و هوایی پیش از آن نیز رخ داد. از جمله رویداد برجسته:
۲۵ شهریور ۱۳۵۹ — هدف قرار گرفتن هواپیمای لشکری و ۱۸ سال اسارت شهید حسین لشکری
طبق گزارشها، ۲۶ شهریور ۱۳۵۹ صدام حسین بهصورت یکجانبه قرارداد صلح الجزایر را لغو و علناً پاره کرد؛ این اقدام زمینهساز تشدید تنشها و آمادهسازی برای حمله گسترده شد.
در ساعت ۱۳:۴۵ روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، ارتش بعث عراق حملهٔ گستردهٔ زمینی و هوایی را آغاز کرد. هدف اولیه حملات هوایی، انهدام تاسیسات و باندهای پروازی پایگاههای نیروی هوایی ایران بود تا توان هوایی کشور را از کار بیندازد. و هواپیما های جنگنده ایرانی نتوانند پرواز کنند و همزمان حملات زمینی، حدود ۱۲ لشکر مکانیزه به مرزهای ایران هجوم بردند.
اولین حملات هوایی (بر اساس گزارشهای میدانی):
نتایج موج اول:
سرهنگ خلبان جواد فکوری (فرماندهٔ وقت نیروی هوایی ارتش) پس از حملات، وضعیت اضطراری اعلام و فرماندهان ارشد را به تهران فراخواند. او تأکید کرد که باید «پاسخ قاطع و سریعی» داده شود. بر همین اساس، پایگاههای سوم شکاری (همدان) و ششم شکاری (بوشهر) مأموریت حساس پاسخ تلافیجویانه را دریافت کردند. خلبانان ایرانی برای انجام مأموریت پروازی جنگی به پایگاه های خود اعزام میشوند
نام عملیات: «انتقام»
پس از حمله ۱۹۲ فروندی جنگنده های عراقی تنها پس از دوساعت از حمله نیروی هوایی واکنش نشان داده و سریعا فانتوم های همدان و بوشهر را برای حمله اماده میکنند
دو گروه پروازی مأمور اجرای حمله شدند:
همان طور که در مقدمه این مقاله مطالعه کردید پس از اغاز حمله هوایی و غافلگیری افسران و فرماندهان نظامی ایران نیروی هوایی در کمتر از 2 ساعت با 16 خلبان و 8 فروند جنگنده فانتوم به مصاف با متجاوز رفت این شروع رشادت ها و فداکاری های بزرگان و غیور مردان نیروی هوایی بود پس از اجرای این عملیات خلبانان ایرانی سریعا به گردان های پروازی خود رفته و در خواست پرواز و حضور در عملیات علیه متجاوز کردند پس از این حمله جنگنده های ایرانی برای حفاظت از اسمان برخاستند و تا صبح روز 1 مهر 1359 گشت هوایی داده تا از ورود جنگنده های عراقی به حریم هوایی ایران جلوگیری کنند تیم های فنی و کارکنان نیروی هوایی تاصبح مشغول اماده سازی و مسلح کردن جنگنده ها بودند و خلبانان هم مشغول طرح ریزی عملیات بودند صبح روز 1 مهر فرا میرسد و 334 فروند هواپیما از سوی نیروی هوایی ارتش از انواع هواپیما های سوخت رسان ترابری شناسایی بمب افکن شکاری رهگیر از پایگاه های هوایی خود به اسمان برمیخیزند از جمله انها
نام این عملیات کمان 99 بود و پس از اجرای این عملیات 80 درصد از توان نیروی هوایی عراق از بین رفت و باعث برتری هوایی نیروی هوایی ایران شد باعث شد تا مدت ها نیروی هوایی عراق نتواند بر علیه نیرو های ایرانی عملیاتی انجام شود
پس از اجرای این عملیات کمان 99 نیروی هوایی دستور گرفت تا از پیشروی نیروی زمینی عراق جلو گیری کند بنا بر این عملیات های شناسایی زیادی توسط نیروی هوایی انجام شد
نقش گردان 11 شناسایی تاکتیکی مهر اباد در جنگ 8 ساله
تنها نترس بدون سلاح این شعار گردان شناسایی مهر اباد بود این گردان علاوه بر گردان های دیگر نیروی هوایی هیچ گونه هواپیمای شکاری و یا بمب افکنی نداشت زیرا از هواپیماهای استفاده میکرد که هیچ گونه سلاحی اعم از بمب و موشک نداشت و فقط به دوربین هایی برای عکس برداری نظامی مجهز شده بود فرمانده این گردان شهید خلبان فریدون ذولفقاری از ماهر ترین و بی باک ترین خلبانان در جهان بود او در بسیاری از عملیات های شناسایی در عمق خاک عراق حضور داشت برای خواندن زندگی نامه و عملیات هایی که این شهید بزرگوار انجام داد به بخش زندگی بزرگواران نیروی هوایی مراجعه کنید خواندن زندگی نامه این شهید بزرگوار خالی از لطف نیست
همان طور که در بالا اشاره کردیم مسئولیت اصلی گردان 11 شناسایی عکس برداری از مناطق نظامی بود و این گردان پرواز هایی برای عملیات های بمباران نیروی هوایی انجام میداد فرمانده های نیروی زمینی ارتش برای شناسایی جبهه های زمینی و موقعیت دقیق نیرو های خودی و نیروهای عراقی را بدست اورده و برای طراحی عملیات زمینی اقدام کنند برای همین منظور درخواستی برای عکس برداری از مرز ترکیه تا دهانه فاو را انجام دهند مشکل این بود که گردان شناسایی نمیتوانست این مقدار مرز را عکس برداری کند و همچنین سامانه های پدافندی سام و توپ های ضد هوایی مانع پیشروی خلبانان شناسایی بود و اینکه از بین رفتن یک هواپیمای شناسایی ضربه بزرگی به گردان شناسایی میزد و اینکه این گردان کلا 16 فروند هواپیمای شناسایی داشت و اگر از بین میرفت گردان شناسایی نیز نابود میشد و نیروی هوایی چشم بینای خود را از دست میداد درکل شهید ذولفقاری برای اجام این کار دست به کار ماهرانه ای زد او تصمیم گرفت دوربین های مخصوص ارتفاع بالا را بر روی جنگنده نصب کند و در ارتفاع 50 هزار پایی که در تیر رس موشک های سام6 قرار داشت که تا ارتقاع حدود 65 هزار پایی را پوشش میداد و این شهید بزرگوار توانست با درایتی فوق شجاعانه عکس های هوایی از کل خط مرز زمینی عراق تهیه کند و در اختیار هم رزمان نیروی زمینی خود قرار دهد


نیروگاه غرب کارون به ظرفیت 520 مگاوات شامل دو واحد بخار و یک واحد گاز MAP 2A در ۵۲ کیلومتری جنوب غربی اهواز واقع شده است. کارفرمای این نیروگاه ...

دو نیروگاه سراوان، انتقال نوشهر به سراوان و انتقال بهشهر به سراوان، هر کدام شامل یک واحد گازی به ظرفیت 25 مگاوات با توربین MGT30 در شهر سراوان واقع ...

نیروگاه عسلویه با ظرفیت ۴۸۰ مگاوات، شامل سه واحد بخار E type در منطقه عسلویه در استان بوشهر واقع شده است. کارفرمای این نیروگاه شرکت تولید برق عسلویه مپنا ...

نیروگاه رمیله به ظرفیت 3156 مگاوات، شامل 12واحد گازی و 6 واحد بخار MAP 2B (E type) در حوالی شهر بصره در عراق واقع شده است. کارفرمای این نیروگاه ...

